Laat je niet in een h(bl)okje duwen!

Wat brengt zo’n eerste jaar ondernemen je? Wat creëer je in zo’n jaar vol met nieuwe ontmoetingen? Hoeveel energie kost het of beter gezegd levert het op? Welke bouwstenen staan? Naar welke blokjes ga ik komend jaar op zoek? Wat antwoord ik op de vraag: wat ben jij dan? 

Alweer ruim een jaar geleden kreeg ik van iemand die mij goed kent de opmerking; ‘Ga nou doen wat je écht graag wilt doen en je eigenlijk al jaren wilt doen’. Een opmerking die me aan het denken heeft gezet, maar vooral ook aan het doen. Starten, dat was het motto!

Wat je dat brengt? Heel veel ontmoetingen met mensen die je verrassen, verbazen, vermaken en laten merken dat je de goede stappen doorloopt. Mooie gesprekken en bijzondere connecties leidde tot aanknopingspunten om samen te gaan ‘bouwen’. Opdrachten, die soms nog niet scherp omlijnt, mijn klanten brachten waar ze nog niet wisten dat ze heen wilde. Innovatie kansen bouwen en richting geven. Plaatjes/’bouwtekeningen’ maken, waardoor complexe uitdagingen inzichtelijk worden en zo de klant hebben geholpen om de juiste beslissingen te nemen. Maar ook mocht ik echt ‘smaak’ geven aan nieuwe merken. Nieuwe corporate identities ontwerpen met bij behorende merkwaarden neerzetten. Bestaande bedrijven laten inzien welke waarden ze creëren en vooral welke kansen er voor ze liggen met het bestaande of eventueel aangepaste business modellen.

Kreeg laatst de opmerking: ‘Best arbeidsintensief, dat werk van jou’. Hoezo? Écht contact & connectie maken levert alleen maar energie & synergie op. Dus kost ondernemen energie? Tuurlijk. Maar de balans hangt voor mij zeker naar de goede kant. Ik krijg zoveel energie van de opdrachten die ik doe, de klanten die ik spreek en de mensen die op mijn pad komen.

Toen ik startte met Laurel Landmarks wilde ik niet in een bepaald ‘hokje’ worden geduwd. Ik heb de tijd genomen om zelf te kiezen & te creëren. Een aantal bouwstenen vallen nu op z’n plek. Het gaat nog steeds om die uitdaging op het snijvlak van innovatie, marketing & design. Alleen zijn de rollen, die ik daarbij kan/wil innemen nu helder. Daarnaast is de methode waarmee ik écht waarde voor mijn klanten kan creëren ontstaan:

Landmarking: stap-voor-stap van inzicht via overzicht, naar zicht op, kijkend met het gezicht naar een vergezicht. 

Op de vraag “Wat ben je dan?” zie ik beelden voor me van een:

Business Architect: Helpen bij het ‘(op)bouwen en verbouwen’ van bedrijven en hun waarde proposities. Blokje voor blokje kijken waar de kracht en kansen liggen voor het bedrijf en haar markt.

Route Provider: Innovatie is een proces waarbij het geen rechte weg is. Het pad naar écht radicale innovatie, die het verschil maakt, is vaak vol bochten en hobbels. Ik help bij het uitstippel van die weg en zorg voor de juiste ‘navigatie’.

Chef kok: Het runnen van een bedrijf heeft diverse uitdagingen en soms is het wenselijk om dan eens samen te kijken, hoe ‘smaakt’ mijn bedrijf,  welke smaken er zijn worden herkent door mijn klant als die typische smaak van mijn bedrijf? Soms is er Laurier (Laurel)nodig; een kruid wat haar speciale krachtige smaak afgeeft aan een ‘gerecht’.

En hoe gaan we dan van start in 2016?
Landmarking; niet in hokjes denken of duwen, maar écht luisteren naar mijn klanten, uitdagingen & inzichten visualiseren, overzicht geven en kansen om te bouwen en te innoveren creëren. Aan de slag met de nieuwe bouwstenen, om echt het verschil te maken voor Laurel Landmarks en dus ook voor mijn klanten.

Wat zijn jouw uitdagingen voor 2016? Met welke bouwstenen ga je dit jaar buiten de hokjes mooie “bouwwerken” bouwen!