Innovatief zijn is geen activiteit, dat ben je!

Veel ondernemers hebben hun plannen voor het nieuwe jaar aangescherpt en gaan er weer tegenaan. De weg op, goed luisteren naar de markt en innovatieve producten/diensten realiseren. Want we willen ons allemaal onderscheiden en echt waarde creëren voor onze klanten. Echter…. waar begin je zo’n reis?

Innovatie zit in je DNA van het bedrijf, in de mensen en in de verwachtingen van de markt. Dat DNA boven water krijgen en écht weten & voelen, dat je als bedrijf innovatief bezig bent, is soms heel lastig.

Veel bedrijven weten dat ze moeten gaan bewegen, weten dat je willen innoveren. Maar hoe?
Het is een beetje zoals een huis (ver)bouwen. Ga je weer een zelfde soort ‘huis’ bouwen, omdat je weet hoe je dat moet doen? Begin je helemaal vanaf de grond, met een eerste schets of ga je uit van een bestaand ‘huis’. Ga je bouwen om het bouwen? Ga je verbouwen, omdat de buurman ook aan het verbouwen is?

Weet je wat je afgelopen jaren al (op)gebouwd hebt? Weet je welke bouwstenen stevig staan, welke wankelen en welke nog in de stijgers staan? Zijn het wel die bouwstenen die de markt verwacht van jou, waar men behoefte aan heeft? Wil men wel betalen voor de innovatieve bouwstenen die je introduceert? Zijn er misschien eigenlijk al een heleboel hele mooie bouwstenen aanwezig, maar ziet het er nog niet zo uit als je had verwacht, toen je je “droomhuis” tekenende?

Allemaal vragen die je bij voorbaat al de moed in de schoenen doet zinken om eraan te beginnen. Dan maar verder in dat bestaande, vertrouwde ‘huis’, waar je ieder blokje weet te staan.

NEE!

Als we blijven bouwen aan bouwwerken die niet meer werken, stort de boel straks in! Sluiten we onszelf op en wil er straks niemand meer binnenkomen in je ‘huis’.

Innoveren begint met, Innovatief willen zijn! Maar hoe?
1. “Verkoop je ideeën” en niet alleen de verbeelding van je innovatie. Bouw je business(case)
2. Het proces van Innovatie gaat langs een weg met bochten. En juist achter die volgende bocht staat de oplossing voor je volgende uitdaging.
3. Innovatie ontstaat op het kruispunt van gedachten, die voorheen geen connectie hadden. Innoveren door te combineren!
4. Bouw prototypes, test, maak fouten en ga door! FAIL = First Attempt In Learning!
5. Innovatie start bij dé Frustratie! Zoek ernaar, luister naar de ‘klagers’ en buig dit om!

Stel jezelf eens de vraag; Welke bouwstenen in mijn bedrijf wankelen of staan al iets te lang in de stijgers?
Dat zijn de bouwstenen, die een blokkade vormen, je tegenhouden en jou en je bedrijf dus niet verder brengen. Deze staan in de weg om écht te innoveren.
Eruit, afbreken, opruimen en aan de slag!

Samen verder bouwen? Bel gerust een keer!