7 Quick tips om complexe (innovatie) uitdagingen te vereenvoudigen

We leven in een wereld, waar informatie overal beschikbaar is, (bijna)alles kan, verwachtingen hoog zijn en we met zoveel verschillende innovatieve uitdagingen tegelijk bezig zijn. Belangen van mensen en bedrijven, druk van markt en concurrentie komen soms op onverwachte momenten bij elkaar. Dan ontstaat er al snel een complex netwerk aan uitdagingen & vragen.

  • Hoe positioneer ik mijn product/dienst binnen mij huidige markt?
  • Wat voor impact heeft deze innovatie op mijn productportfolio?
  • Moet ik mijn business model wijzigen, en zo ja….hoe?
  • Welke kansen zijn om m’n echt te onderscheiden van de rest?
  • Hoeveel invloed heeft deze keus op de andere uitdaging? Wat betekenen mijn stakeholders voor de nieuwe producten bijbehorende marketing strategie?

Kortom tijd voor wat praktische tips om die uitdagingen simpel en helder te verbeelden:

1: Denk groot in kleine stapjes
Als er de ambitie is om groot te denken en doelen te stellen die echt baanbrekend zijn, dan is daar helemaal niks mis mee. Sterker nog dat zijn de bedrijven die écht het verschil maken. Alleen is het soms een uitdaging om na het zetten van die stip op de horizon, de juiste weg te vinden. Hoe ambitieus en ver de plannen ook vooruit liggen, kleine stapjes bieden uitkomst. Of je terug redeneert in tijd op te kijken wanneer moet wat klaar zijn. Of je gaat stap voor stap vooruit en bouwt zo langzaam die ambitie op en ziet die punt steeds dichterbij komen. Beide manier zijn goed, maar denk aan kleine stapjes, slimme iteratie ‘loopjes’ en het feit dat kleine stapjes niet altijd op één rechte weg lopen.

2: ‘Teken het uit’ in plaats van ‘schrijf het uit’
Er worden nog steeds dikke strategische rapporten geschreven. Laatst zei ik nog tegen een student; Stop met het schrijven van die onwijs lijvige afstudeerrapporten. Waarop die student antwoorde: “Ja, maar dat verwachten mijn docenten, dat moet”. Verwachten ze, dat moet? Jammer, want niemand leest ze, althans niemand leest ze voor hun plezier. En wat als ze dan gelezen worden, kan men dan de essentie pinpointen? Teken je verhaal uit, maak een praatplaatje! Waarom? Het help de maker bij het op een rij krijgen van de belangrijkste punten die hij/zij wil delen met de “lezer” (of ook wel kijker) en het delen van je ideeën en uitdagingen wordt opeens veel makkelijker. Het hoeft geen gelikte infografic, kunstwerk of schilderij. Gewoon pen en papier, meer niet!

3: Luister, vraag, plaats…..en verbind
Soms is het lastig om in een keer een probleem of uitdaging te doorzien. Luister naar de mensen die voor die uitdaging staan. Vraag naar de vraag achter de vraag. Plaats de uitdaging in een grote geheel in het plaatje en verbind. Verbind wie met wie, wat & waarom en waar en waarheen. Zodra dan het plaatje ontstaat zie je vaak een grote geheel en wordt het complexe vraagstuk vaak al veel eenvoudiger.

4: Samen co-creëren
Of het nu gaat om het ontwikkelen van een complex technisch product of het opzetten van een nieuwe online-platform. Alleen maar uitdagingen waarbij verschillende expertise gevraagd worden. Dat kan en vooral moet je niet allemaal zelf willen doen. Co-creatie is dan een manier om juist die specialisme en ervaring bijeen te brengen dat die in eerste instantie complexe uitdaging opeens een stuk simpeler wordt.

5: Zoek naar bestaande bewezen modellen en structuren
Business model canvas, Environment scan, Value proposition canvas, Customer Journey model; Allemaal bewezen modellen die de verschillende business uitdagingen een heel stuk vereenvoudigen. Het invullen van zo’n model kost uiteraard wel het nodige denkwerk, maar zodra je de plaatjes ziet ontstaan, wordt het makkelijker om ermee te gaan schuiven, spelen en combineren. Dat denkwerk moetje niet alleen doen, samen werken in dit soort processen creëert sneller inzicht, meer draagvlak en vooral duurzamere resultaten.

6: Bouw het met LEGO
Is niet iedereen met LEGO groot geworden? De talloze legestenen in de verschillende vormen en knal kleuren zijn ideaal om heel helder een simpel je ideeën te visualiseren. Bouwen, afbreken, verbouwen van ideeën. Het kan allemaal. Wat daarnaast ook heel mooi is van strategische uitdagingen bouwen met LEGO is dat je er samen omheen kan lopen, het eenvoudig kan uitleggen en het iedereen aanspreek.

7: Kies 1 uitdaging/vraag en parkeer de rest…
Zijn er meerdere innovatie-uitdagingen die een bedrijf om management team bezig houden, dan is het zaak om een ‘parkeerplaats’ te bouwen. Of je dat nou doet op papier, met Lego om desnoods met speelgoedautootjes. Het gaat erom dat je hoofd zich kan richten op één van de uitdagingen zonder zich druk te maken over het vergeten van de andere. Parkeer de rest, Pak de eerste uitdaging, Creëer inzicht en overzicht en rij dan de volgende voor. En dan begint het proces weer vanaf voor af aan!

Start met het één uitdaging (of probleem als je het zo wilt noemen) en kies een van de bovenstaande tips.
Probeer eens in beeld te krijgen wat de uitdaging is en ervaar of het nou werkelijk zo complex is als je in eerste instantie dacht.
Zodra je doorziet waar de kern zit, wordt het ook snel duidelijk hoe verder stappen te ondernemen.

Laat me weten via een reactie wat jouw favoriete tip is en vooral waarom? Wil je meer weten over deze aanpak om complexe(innovatie)uitdagingen eenvoudig te maken, mail me!

Related Posts